Det er ikke lykkedes, men jeg har forsøgt at trække den første Corporate Podcasting Summit til København. Måske en anden gang. ;-)
Nu bliver det altså London, som bliver vært for den første europæiske konference for virksomheder og organisationer, som overvejer at tage podcasting ind i værktøjskassen sammen med de mange andre kommunikations-værktøjer.
Det er nu også først og fremmest de engelsktalende lande, USA og Storbritannien, som har taget førerpositionen, men så må vi jo lære af de erfaringer, som de allerede har gjort, og bruge dem, når vi i resten af Europa efter alt at dømme følger efter. I Danmark går det trægt. Uddannelsesinstitutioner, forlag, mindre virksomhdeer, religiøse og humanitære organisationer har taget de første spæde skridt, men med hjælp og inspiration fra erfarne podcastere og de mere innovative kræfter i pr-branchen, tror jeg på, at København, eller Skandinavien, kunne være vært for det næste Summit, man kunne da håbe.
Anita Yaa Agyeman, fra FirstConferences som planlægger konferencen, inviterede mig allerede i sommer til at holde et oplæg, og det bliver under “YOUR BUSINESS CASE, THE LISTENERS, REQUIREMENTS & THE PAYBACK”. Det foreløbige program for de to dage er nu lagt ud, og da jeg nu skal repræsentere min nation ;-) på podiet, så vil tager jeg meget gerne imod input, eksempler og tanker til den præsentation jeg skal have klar til den 19. marts under disse overskrifter:
Think podcasting could be an effective tool for your organization? Understand the business application and value of podcasting in your organization and how you articulate the value proposition in business terms
“Who do we hire to make our podcast?”
Hear how you find the inner voice of your business, your organisation and turn this into valuable podcasts
Our time is precious. Content is not our stock and trade so how do we create compelling content!
Hear how decide on the worthwhile message that speaks directly to your intended audience PLUS real examples from enterprise podcasters across multiple industries
PLUS! Dos and Don’ts in podcast publishing
Der er andre, der skal tale om, hvordan man kan booste sin virksomhed ved at podcaste. Det er jeg meget spændt på at være tilhører til. For mit eget vedkommende mener jeg, at det for alle, virksomheder som enkeltpersoner, at podcasten skal udtrykke åbenhed, ærlighed og autencitet og være et oprigtigt ønske om at komme tættere på partnere, kunder, klienter, medlemmer, eller hvem det nu er, man vil nå. Gør den ikke dét, mister lytterne, eller seerne efter min mening tilliden – bevidst eller ubevidst. Vi vil have den ægte vare. Vi vil ikke have den polerede facade. Vi vil høre rigtige mennesker fortælle om dét, de ved noget om og det, de er engageret i og er eksperter i, ikke smiskende sælgere.
Så nej, man kan ikke bare hyre nogen til at producere podcasten, ligesom man ikke bare kan hyre nogen til at blogge. Dét vil jeg understrege kraftigt. Men hvordan finder man den rigtige stemme – også i overført betydning. Hvordan finder man den eller dem, som bedst kan ramme grundtonen i virksomheden? Skal det være hende med den blideste stemme, eller ham, der kan lyde som en speaker på TV2?
Mange overvejelser at gøre, som jeg glæder mig til at give mine indspark til.
Hvis virksomheder/organisationer skal podcaste, hvad skal de så podcaste om, hvordan og for hvem?
Skal virksomheder blogge eller podcaste eller begge dele? Hvorfor?
Hvilke virksomheder/organisationer synes du gør det godt, og hvilke mindre godt, når det gælder podcasting?
Ideer, tanker, eksempler, meninger….jeg lytter
Se den officielle brochure for summit her.
Skriv et svar