Måske er det fordi målgruppen allerede har dimserne til det, men videopodcast om gadgets er populært, også i Danmark. Succesen får nu en af de “tunge” gadget-tv-producenter til at tro på, at der kan sælges reklamer målrettet mod podcast-seerne.
Mediehuset Mediaprovider har netop lanceret kanalerne ComON-TV og Mobil-TV som podcast.
Mediaprovider oplyser ikke sine seertal, men begge nye videopodcasts er gået direkte ind i toppen af iTunes´ liste som de syvende og fjortende mest downloadede tv-programmer. Jeg har været fast seer til Nikolaj Sonnes gode GEAR-tv som podcast i længere tid. Han brænder igennem som vært, og hans tests af produkter virker sikker. Når også de nye programmer podcastes, så skyldes det, at mere end hver tredje GEAR-tv-seer henter udsendelsen som podcast, som jeg selv.
– Det er glædeligt og tilfredsstillende at se, hvor godt brugerne har taget imod disse programtyper som podcast, siger Mediaproviders TV-producer, Ditte Koefoed i en pressemeddelelse.
– De vælger selv hvad de vil se, og hvornår de vil se et program. Når en så stor del vælger at abonnere, giver det os mod på at podcaste de andre tv-kanaler, vi har i støbeskeen”, siger hun.
Direktøren ser en mulig for, at podcast-succesen kan generere annoncekroner. Så annoncører skal have mulighed for at købe annoncer, som KUN vises i podcasts.
– Vi har længe tilbudt web-tv som en annoncekanal for kunderne, men med den overraskende store podcast-andel af den samlede tv-sening, undersøger vi i øjeblikket, om vi kan opsplitte de to kanaler, så man som kunde enten køber podcast-annoncer, tv-annoncer, eller begge dele, siger direktør Ulrik Krag.
Skriv et svar