En typisk tysk podcatcher sidder ikke på en bierstube i lederhosen og svinger fadøl, mens han ser fodbold på tv og spiser leberwurst.
Nej, han er omkring 32 år, han er online – hjemme eller ude – og han ser sjældent tv. Og han dyrker gerne de nye sociale medier.
Det viser de foreløbige resultater af ny undersøgelse, som bureauet Blue Sky Media har foretaget på nettet.
70 procent af dem, der deltog i undersøgelsen, er mænd. Gennemsnitlig 32 år gamle. De har en højere uddannelse, og de interesserer sig meget for web 2.0. De hører sjældent radio og ser sjældent tv.
30 procent hører kun lyd-podcast, 65 procent bruger både lyd og video-podcasts, mens fem procent svarede, at de kun interesserede sig for videopodcasts.
De tyske podcatchere hører eller ser podcasts for at videreuddanne sig eller for underholdning, og der skal ikke være for meget løs snak, der skal helst være mange informationer, siger de.
En sidste ting, som undersøgelsen viser, er, at podcastbrugerne er trofaste. Når de første har fået smag på podcast, så bliver de hængende.
Fabio Bacigalupo, som bestyrer den tyske portal Podcast.de siger, at han ikke er overrasket over, at undersøgelsen viser en “overvægt” af mænd. Det svarer stort set til den kønsfordeling, som er inden for det tyske podcast-community. Som jeg formentlig vil møde i den kommende uge, hvor jeg deltager i Web 2.0 Expo i Berlin, og et af de traditionelle “podcaster stammtisch”, som de tyske podcastere holder over hele landet.
Skriv et svar