• Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
  • Google+
  • Skype
  • iTunes
  • Podcast
  • RSS
  • E-mail
  • Kontakt
    • Om Karin Høgh
    • About – in English
  • Få min hjælp med podcasting
    • Få personlig hjælp med podcasting
    • Podcastskolen
    • Podcast(ing) faq
    • Book et podcast tjek-up
      • Gratis tjekliste
  • Lydstudie
    • coSounds
  • PodConsults Butik
    • Køb podcastingudstyr
    • Få råd om udstyr
  • Hør Solopreneurcast
  • Podblog
  • Persondata
    • Cookies – samtykke

Podconsult

Podconsult

får dig op på feedet

Gå til PodConsults Butik

Derfor bliver 2015 et podcastingens år

1. januar 2015 af Karin Høgh Skriv kommentar

Det er 2015

  • On-demand
  • Niche
  • Mobilt
  • Globalt
  • Gratis

Whats not to like?

For 10 år siden opstod podcast som et helt nyt medie.

Blogs som denne blev udvidet med lydfiler, og de mange mp3-afspillere fik nyt indhold, som kunne give os meningsfuldt nicheindhold i ørerne hvor-som-helst.

Jeg tror, at 2015 bliver det helt store år for podcasting.

Der er nu så mange eksempler på, at podcastere har fået succes inden for deres niche og interessefelt. Nogle har endda skabt massesucceser i publikumsantal.

Der er en kvart million podcasts i iTunes. Næsten 40 millioner amerikanere har lyttet til podcasts. I Danmark kendes tallet ikke, men der kommer hele tiden nye podcasts til, og stadig flere programmer podcastes eller streames. Endnu har vi ikke nået den kritiske masse – der er stadig masser af mennesker, der ikke aner, hvad en podcast er. Der er stadig mange, der godt ved, hvad det er, men som endnu ikke aner, hvad de skal bruge det til.

Men hvorfor tror jeg på, at 2015 bliver det helt store?

Der er  mindst syv  grunde:

1. 2014 var godt

2. Stadig flere kendte bloggere, journalister og entertainere begynder at podcaste

3. Flere får smartphones og tablets og får mulighed for at hente podcasts overalt

4. Podcasts bliver bedre i i lydkvalitet og indhold

5. Podcasts som den journalistiske  “Serial” gør mediet endnu mere kendt

6. Nye biler får podcastafspillere i instrumentbrædtet

7. Enkelte podcastere har kunnet skabe karriere, styrke deres relation til publikum og  tjene penge på at podcaste

Endnu et tegn på, at podcast som medie er blevet mainstream er dette: Vores “allesammens” Facebook har for oprettet en kategori, Podcast, som man kan vælge for ens podcastside – ligesom vi har gjort det med SolopreneurCasts side på Facebook. 

For mig selv blev 2014 det år, hvor jeg begyndte at podcaste, sådan for alvor. Jeg har gjort det før,  men ikke på den måde, som jeg gerne ville bruge mediet.

Jeg har interviewet masser af podcastere, jeg har undervist, holdt foredrag, skrevet om det, deltaget i paneldebatter og konferencer, skrevet to bøger, solgt udstyr i PodConsults butik, og jeg har hjulpet mange andre i gang med at podcaste deres passion.

Det tog mig selv 10 år at finde den form, den medvært  og det emne, som kunne få mig selv til at podcaste hver eneste uge – på en måde, som der er plads til i min travle hverdag, og hvor jeg kan dele nogle af de erfaringer, jeg gør mig med min virksomhed – som Solopreneur.

Det kan tage tid at finde sin stemme, nedbryde nogle barrierer, overvinde janteloven, genertheden, finde tid til forberedelse og få styr på det tekniske. Men flere og flere gør det.

Så hvorfor ikke i 2015?

 

 

 

 

 

 

#17 Hvordan bruger du de sociale...
#18 Derfor bliver 2015 fantastis...

Relaterede indlæg

  • Hvem tager stikket efter Kodak ?
  • Hvem skal have Podcasterprisen 2008?
  • Fredagsbar……? Næ jeg foretrækker Barcamp

Skriv et svar Annuller svar

Søg på hele hjemmesiden

Kontaktoplysninger

Mob. 21 27 60 92

karin@podconsult.dk

skype: karinhoegh

CVR. 29 36 14 79

Personligt ejet selskab

SparNord 9244 2440090799

Karin Høgh, ejer

Adresse

Virksomheden PodConsult har ikke længere fast adresse. Virksomheden drives online.

Mobil 21 27 60 92

karin@podconsult.dk

Facebook

LinkedIn

 

© 2022 Podconsult v/Karin Høgh | tlf. 21 27 60 92 | karin@podconsult.dk | CVR: 29361479 |