- On-demand
- Niche
- Mobilt
- Globalt
- Gratis
Whats not to like?
For 10 år siden opstod podcast som et helt nyt medie.
Blogs som denne blev udvidet med lydfiler, og de mange mp3-afspillere fik nyt indhold, som kunne give os meningsfuldt nicheindhold i ørerne hvor-som-helst.
Jeg tror, at 2015 bliver det helt store år for podcasting.
Der er nu så mange eksempler på, at podcastere har fået succes inden for deres niche og interessefelt. Nogle har endda skabt massesucceser i publikumsantal.
Der er en kvart million podcasts i iTunes. Næsten 40 millioner amerikanere har lyttet til podcasts. I Danmark kendes tallet ikke, men der kommer hele tiden nye podcasts til, og stadig flere programmer podcastes eller streames. Endnu har vi ikke nået den kritiske masse – der er stadig masser af mennesker, der ikke aner, hvad en podcast er. Der er stadig mange, der godt ved, hvad det er, men som endnu ikke aner, hvad de skal bruge det til.
Men hvorfor tror jeg på, at 2015 bliver det helt store?
Der er mindst syv grunde:
1. 2014 var godt
2. Stadig flere kendte bloggere, journalister og entertainere begynder at podcaste
3. Flere får smartphones og tablets og får mulighed for at hente podcasts overalt
4. Podcasts bliver bedre i i lydkvalitet og indhold
5. Podcasts som den journalistiske “Serial” gør mediet endnu mere kendt
6. Nye biler får podcastafspillere i instrumentbrædtet
7. Enkelte podcastere har kunnet skabe karriere, styrke deres relation til publikum og tjene penge på at podcaste
Endnu et tegn på, at podcast som medie er blevet mainstream er dette: Vores “allesammens” Facebook har for oprettet en kategori, Podcast, som man kan vælge for ens podcastside – ligesom vi har gjort det med SolopreneurCasts side på Facebook.
For mig selv blev 2014 det år, hvor jeg begyndte at podcaste, sådan for alvor. Jeg har gjort det før, men ikke på den måde, som jeg gerne ville bruge mediet.
Jeg har interviewet masser af podcastere, jeg har undervist, holdt foredrag, skrevet om det, deltaget i paneldebatter og konferencer, skrevet to bøger, solgt udstyr i PodConsults butik, og jeg har hjulpet mange andre i gang med at podcaste deres passion.
Det tog mig selv 10 år at finde den form, den medvært og det emne, som kunne få mig selv til at podcaste hver eneste uge – på en måde, som der er plads til i min travle hverdag, og hvor jeg kan dele nogle af de erfaringer, jeg gør mig med min virksomhed – som Solopreneur.
Det kan tage tid at finde sin stemme, nedbryde nogle barrierer, overvinde janteloven, genertheden, finde tid til forberedelse og få styr på det tekniske. Men flere og flere gør det.
Så hvorfor ikke i 2015?
Skriv et svar