• Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
  • Google+
  • Skype
  • iTunes
  • Podcast
  • RSS
  • E-mail
  • Kontakt
    • Om Karin Høgh
    • About – in English
  • Lydstudie
    • coSounds
  • PodConsults Butik
    • Køb podcastingudstyr
    • Få råd om udstyr
  • Hør Solopreneurcast
  • Podblog
  • Persondata
    • Cookies – samtykke

Podconsult

Podconsult

får dig op på feedet

Gå til PodConsults Butik

DR smører podcast-maskinen

4. august 2008 af Karin Høgh Skriv kommentar

DR.dk/podcast

DR.dk/podcast

Som DRs podcast-ansvarlige Henrik Heide før har sagt: For DR gælder det om at komme gennem alle revner og sprækker med udsendelserne. Det gælder dog ikke brevsprækker. Men så dog emailbokse…

I erkendelse af, at det ikke er alle, der kan eller vil bruge iTunes eller alle de andre podcatching-programmer, har DR nu indført mailcasting. Når der er en ny podcast-episode af dét program, du gerne vil høre, så får du en mail. Meget praktisk, hvis man for eksempel sidder på jobbet og gerne vil have noget med på mp3-afspilleren til cykelturen eller togturen hjem.

At give email-notificeringer er ikke nyt. RSS-tjenesten Feedburner har haft muligheden længe for podcasts, og Jimmy Escherich udviklede www.podcastsender.dk for flere år siden. Den er dog siden nedlagt af tekniske årsager.

Men DR tager nu ideen op og hatten af for dét.

Så selv om du ikke har en iPod og bruger iTunes eller er helt sikker i dét med RSS og feeds og XML og hvad har vi, så smut over på DR og abonner på nogle podcasts. Der er masser at vælge imellem.

Mine yndlings er Harddisken, Mennesker og Medier, Sproghjørnet og Dokumentartimen…hvad er dine?

Foruden mailcasting har DR også taget konsekvensen af, at de fleste vælger podcasts ud fra længde. Fordi vi lytter – og ser – på togturen, i bussen, på cykelture, løbeturen, under rengøringen. Undersøgelser har vist, at vi er så meget rutinemennesker, at vi vælger podcasts, som passer til vores daglige eller ugentlige rutiner. Så DR har inddelt sine podcasts i grupper efter varighed. Dér har DR jo den fordel, at programmerne altid har den samme varighed, hver uge, som oftest.

Jeg bliver ofte spurgt, hvor lang en podcast skal være. Og mit svar er som oftest, at det kan man ikke sige helt bestemt. Hvis emnet og værterne er interessant nok for den enkelte lytter eller seer, så betyder det ikke noget, om podcasten er lang. Men jeg ved jo godt, at det fremmer lytter- og seertallene, hvis podcasten kommer på samme tid – helst hver uge, har den samme varighed og er bygget efter den samme læst. For vi er jo vanemennesker, og “vi skal jo videre”. Men charmen ved mediet er egentlig, at det er podcasterens lyst, der driver det og lytternes interesse. Dét to ting hænger som oftest rigtigt godt sammen…

Nå, men ovre på www.dr.dk/podcast sker der ting og sager lige for tiden – godt at se….og høre.

Lytterafstemning: Skal jeg afska...
#23 PodJournalen - DMI´s vejrpo...

Relaterede indlæg

  • #20 PodJournalen: Foredragsvideo
  • Firdobling af podcast-brug på fire år – en skræmmende prognose
  • Medier der holder – strategisk lyd- og videopodcasting

Skriv et svar Annuller svar

Søg på hele hjemmesiden

Kontaktoplysninger

Mob. 21 27 60 92

karin@podconsult.dk

skype: karinhoegh

CVR. 29 36 14 79

Personligt ejet selskab

SparNord 9244 2440090799

Karin Høgh, ejer

Adresse

Virksomheden PodConsult har ikke længere fast adresse. Virksomheden drives online.

Mobil 21 27 60 92

karin@podconsult.dk

Facebook

LinkedIn

 

© 2022 Podconsult v/Karin Høgh | tlf. 21 27 60 92 | karin@podconsult.dk | CVR: 29361479 |