Det klæder Apple at holde sig fra at slå sig på brystet. Vi kan alle sammen godt se, at Apple betyder alverden for udbredelsen af digitalt indhold på bærbare enheder til folket. Men vi har altså ikke brug for at høre Steve Jobs bryste sig af det i tide og utide. Vi kan se det på udbredelsen af de hvide høretelefoner i det offentlige rum – det siger alt.
Men i går var det altså i tide – iPod´en fyldte fem år. Nu siger jeg godt nok iPod´en, for i virkeligheden har Apple kastet over en snes nye versioner af iPod´en på markedeet i de fem år, og flere er på vej.
Men se her, hvordan det så ud, da Steve Jobs for fem år annoncerede Apples nye satsning. Videoen er også en påmindelse om, at Apples iTunes er en musikbutik, og iPod´en er en forlængelse af Apples online Music Store – podcasts er kun en sekundær “vare” i Apples store butik, podcasts er gratis, og her er det, at jeg har et problem med Apples dominans: Podcasts er ikke en vare, som Apple skal sælge, få profit af, podcasts er gratis, de produceres af almindelige mennesker, som har noget på hjerte. Men alligeve Jobs – iPod´en er værd at tænde fem lys i lagkagen for. :-)
Skriv et svar