Den nyeste prognose fra eMarketer viser, at antallet af podcastbrugere i USA vil mere end tredobles frem til 2012. Fra 18,5 millioner i 2007 til 65 millioner i 2012. En stigning på 251 procent. Om det holder stik, afhænger af flere faktorer, og om det er udelukkende positivt, afhænger af andre faktorer, som jeg skal vende tilbage til.
Den enorme vækst er dog betinget af flere faktorer:
Men sikkert er det: Reklamebranchen vil ikke affeje podcastmediet som et overgangsfænomen, der overhales indenom af online videostreaming og meget andet. Senioranalytiker Paul Verna, som står bag rapporten “Seeking Riches in Niches”, siger “and along with a larger audience comes increases in advertising spending tied to podcasts”.
Han forudser, at der i USA vil blive købt annoncering og sponsorering af podcasts for 435 millioner dollar i 2012 – næste en tredobling. Det lyder af meget, men tallene er stadig peanuts i forhold til, hvor meget der bruges på aviser, tv, radio og magasiner. Beløbet er dog så stort, at jeg godt kan blive lidt bekymret for udviklingen særligt i den amerikanske og engelske podcastindustri. Enhver indholdsindustri har brug for penge, og reklamer, annoncer og sponsorering behøver ikke være et onde, lad dét være sagt. Men jeg frygter, at annoncering, product placement og sponsorering risikerer at kompromittere og kommercialisere podcast-mediet? At podcasterne save den gren over, som de sidder på, ved at gå efter “Riches in Niches” altså at blive “rige på de få”?
Podcast har efter min mening netop opnået sin enorme popularitet i USA, fordi amerikanerne blev fri for reklamer og stereotype værter, der talte til masserne og i stedet fik reklamefri udsendelser med engagerede, personlige værter, som talte til interessefæller. På Podcasting and Newmediaexpo, som jeg har deltaget i de tre første år, har der været en markant øget interesse for lytter/seertal, målinger og analyser af hensyn til podcasternes mulighed for at finde annoncører og sponsorer. Med de seneste tal vil den interesse ikke blive mindre, og det faktum, at den fjerde EXPO er flyttet til Las Vegas og forventes at blive endnu større, siger mig, at branchen/industrien/producenterne forventer at podcasting bliver lig indtjening. De tager nok ikke til Las Vegas for at tjene på kasinoet. ;-)
Efter min mening er podcast-lyttere og seeres tolerance over for reklamer mindre end på tv og radio. Vi gider ikke downloade reklamer, og vi spoler hen over dem, hvis vi kan. Podcastere, som i stedet prøver at snige product placement ind eller lader sig købe til at reklamere indirekte for produkter, risikerer at miste troværdighed og popularitet hos deres publikum.
Så hvis ikke prognosen skal være FOR skræmmende bør podcasterne:
…producere så billigt som muligt og ikke kvitte fuldtidsjobbet
…gå efter sponsorering frem for annoncer og reklamer
…holde igen med at tage penge for at omtale/anmelde/lovprise produkter i deres udsendelser
…huske at oplyse publikum, hvis de HAR modtaget penge for at omtale produkter
…huske at aflevere produkter, de får til afprøvning og ikke betragte dem som gaver
…undgå reklameblokke i starten og især midt i episoderne
…overveje at tage penge for indholdet – godt og relevant indhold til de rigtige sælger.
Skriv et svar