Det er uhyre svært at måle, om det kan betale sig at investere i at podcaste. For mig selv og alle andre “amatør”-podcastere er der ingen tvivl – det er ikke noget, der giver smør på brødet.
Men virksomheder spørger naturligvis sig selv, om det giver ROI – return on investment -at indføre de nye Web 2.0-teknologier, inklusiv podcasting, som en del af den interne og eksterne kommunikationsstrategi.
Forrester Research gennemførte i maj og juni en rundspørge blandt 275 amerikanske it-chefer.
Konklusionen var, at forretningsværdien af Web 2.0 er ligefrem proportional med omfanget af Web 2.0-teknologi. Jo flere værktøjer, desto større udbytte. Målt på ROI er der klar fordel i både at afvikle blogs, podcasts, wiki’er, RSS og sociale netværk.
Så, ikke noget med at vælge en af mulighederne. Kombinationen af flere teknologier er svaret.
Om det så skal være audio- eller video-podcast, om det skal være som internt kommunikationsredskab, eller som led i den eksterne markedsførings-strategi. Dét må afhænge af mulighederne, talentet, målene, ressourcerne, indholdet og mange andre ting.
Computerworld har historien.
Skriv et svar