En journalist ringede og bad om min kommentar til, at den nye radiostation 24/7 ikke podcaster deres programmer lige fra starten.
Jeg anede hurtigt en forventning om, at jeg som podcasting-ekspert (eller noget) ville vende tommelfingeren nedad og dømme radiostationen ude, fordi den fra starten går glip af en masse nye lyttere, særligt de unge.
Men, men, men….
Punkt 1. Man skal ikke podcaste for at få fat i de helt unge lyttere. De går efter musik, korte nyheder og underholdning, først og fremmest, og det finder de masser af på nettet. Kun hvis deres yndlings-comedyshows ex. De Sorte Spejdere, bliver podcastet, snupper de dem med over på iPoden, når de alligevel er inde i iTunes og hente deres musik.
Punkt 2. For en radiostation som Radio24syv er podcasting ikke den vigtigste del af markedsføringen. Gode programmer må have den største prioritet.
Men når dét så er sagt: podcasting er endnu en vigtig distributionskanal for en radiostation, fordi
1. Radio24syv skal nyproducere og må ikke genudsende i samme grad som DR
2. DR dominerer i iTunes Store (se til højre), men selv små podcastere har mulighed for at blive featured og komme på iTunes Chart – det giver flere lyttere
3. podcasting (altså download og offlinebrug af filer) tilgodeser de stadig flere mobile brugere

Radio24syv podcaster ikke sine programmer fra 1. november

Danmarks Radios podcasts kan godt bruge konkurrence i iTunes Store...
I dag ved vi noget mere om, hvordan podcasts skal fungere på brugersiden, hvis mediet skal vinde udbredelse, så hastværk er lastværk.
Jeg håber og tror, at Radio24syv sætter ressourcer af til at gøre det ordentligt fra starten.
SELV OM det ikke bliver lige fra starten.
Der er podcast-kyndige folk i radioens ledelse, så det skal nok komme. De har det dansk-udviklede Hindenburg-software lige ved hånden allerede, så de er godt på vej.
I Danmarks Radio var de teknologiske firstmovere´s program Harddisken faktisk ikke blandt de første podcasts. På Radio24syv har Christiane Vejlø, vært for gadgetmagasinet “Elektronista” dog forsikret, at hendes program bliver podcastet fra starten.
Da jeg for nylig holdt et oplæg på “Radiodays” glimrede radiostationerne ved deres fravær. Jeg har da forståelse for, at reklamefinansierede, musikbaserede radiostationer virker bedre som lydtæpper til vores tidsbestemte aktiviteter i løbet af dagen. Mens kvalitets talk radio som Radio24Syv bør podcastes.
Ellers skal de ikke regne med mig som lytter….men jeg KAN godt vente til februar, hvis det bare bliver gjort ordentligt.
Skriv et svar