Jeg hører ofte, nok især fra andre bloggere, at når du der rigtig er kommet gang i blogging i Danmark, så kommer turen nok til Podcasting. Det skal nok komme, forsikrer man mig.
Det lyder også logisk nok, men jeg bliver stadig mere uenig i, at nye teknologier, eller medier, sådan stiller sig op og tager et nummer. Sådan foregår det ikke. Tænk blot på, hvordan Second Life har taget inderbanen og er begyndt at optage plads oppe foran i kapløbet om danskernes medie-opmærksomhed. Jeg kan supplere med at nævne Twitter, som er en slags meget ordknap blogging via mobiltelefonen. Det kan få de fleste til at blive helt forpustede, for hvis man nu drister sig til at kigge rundt om hjørnet, hvad er det så der kommer drønende, som vi aldrig havde tænkt på, og som måske ligefrem er væk lige så hurtigt igen, uden at vi så andet end røgen.
Blogging og podcasting er ikke, efter min mening, efterfølgere på en evolutionær tidslinje. Podcasting er ofte, for en organisation eller en virksomhed, den helt rigtige måde at opbygge et community, en samtale, om du vil, med brugerne, klienterne, medlemmerne, medarbejderne, eller hvem som måtte lytte eller kigge med. Så hvorfor ikke lægge ud med en podcast?
Dette er en af de små bilaterale diskussioner, som føres her på Corporate Podcasting Summit i London, hvor jeg bruger et par dage sammen med ligesindede podcasting-konsulenter og meget åbensindede virksomheder. Podcasting giver virksomheder en mulighed for at kommunikere på en måde, som er velafprøvet og elsket fra radio, tv, både offline og på internet. Men med den vigtige tilføjelse, at lytterne og seerne har mulighed for at tage udsendelserne med sig og, når og hvis de vil, reagere og interagere via mobilen eller via computeren.
Det er da bare med at komme i gang …….
Skriv et svar