Jeg er på efteruddannelse.
En slags, i hvert fald.
Der findes ikke så mange tilbud til podcasting-konsulenter som mig, så igen er jeg taget over Atlanten. Det er femte gang, at jeg mødes med kolleger fra hele verden, som på en eller anden måde lever af at podcaste selv eller hjælpe andre i gang med det.
Første gang var i 2005, mens jeg gik på IT-Universitetet. Jeg besluttede at skrive en afsluttende opgave om det nye medie, så Podcasting Expo i Ontario, California, var et oplagt sted at interviewe nogle af de første podcastere. Mange af dem er nu mine kolleger, få af dem ligefrem gode venner, og i hvert fald er vi hinandens netværk og bruger hinanden til sparring, ideudveksling og hyggelig snak på Skype, Twitter, Facebook osv.
Men allerbedst er det, når vi kan mødes i virkeligheden. Det gjorde vi så igen i 2006, 2007 og igen i 2008, hvor Podcasting Expo var blevet til New Media Expo og flyttet til Las Vegas. En dristig beslutning af Tim Bourquin, som tog initiativet og ejede til messen, for Las Vegas er større og der er flere andre tilbud, det er dyrere at være her. Senere i 2008 besluttede Tim så da også at sælge til det meget større Blogworld. Så i år er vi en del af Blogworld and New Media Expo – en konference/messe med over 3000 deltagere. Kun de færreste deltagere har med podcasting at gøre.
Men vi drukner ikke i mængden, tværtimod.
Podcasterne er nu meget indflydelsesrige og blandt de vigtigste oplægsholdere her på Blogworld 09. Leo Laporte, Robert Scoble, Leesa Barnes, Jason Van Orden, Chris Brogan, Tee Morris, Paul Colligan, Shel Holtz, Nicole Simon, Todd Cochrane, o.m.a.
Bloggerne kan lære rigtig meget af podcastere, og ikke mindst af de personligheder, jeg har nævnt her. For podcastere gør mange ting rigtigt, når det gælder sociale medier. Det er de/vi simpelthen nødt til. Ellers bliver man ikke hørt eller set. Eller fundet i Google, for den sags skyld. Som podcaster skal man gør en enorm indsats for at udbrede kendskabet til ens podcast, og her er blogs, Twitter, Facebook og Posterous, osv. blot nogle af de platforme, som er i spil.
Som podcaster lærer man at engagere sit publikum og få feedback, som er nødvendig for at holde sig selv i gang som podcaster. Det kræves for at kunne bruge mange timer på at producere episode efter episode. Podcasting er ret tidskrævende. Ofte langt mere tidskrævende end at blogge. Og det kræver tekniske kompetencer. Penge til udstyr og hosting, osv.
Så jeg er sikker på, at bloggerne her på Blogworld and New Media Expo kan lære meget om nye/sociale medier ved at følge podcasterne nøje.
Du kan følge mig mere nøje, mens jeg er her i Las Vegas, ved at gå til min Twitter-konto.
Og her er mine fotos på Flickr.
Alle oplæg og sessions på Blogworld streames på http://www.mycontent.com/
Skriv et svar