Forleden var der en bekendt i USA, som sagde, at han havde hørt, at det gik tilbage for podcast-mediet. Jeg tog imod “nyheden” med en vis undren – det er langt fra mit udtryk, og i dag har jeg fået nye tal, som kan afkræfte forlydenderne from over there.
Det er PEWs internetresearch , som i august spurgte knap 3000 voksne amerikanere, om de havde downladet podcasts. Det havde 12 procent – altså en ud af 10. Et halvt år tidligere var tallet syv procent, så det må siges at være en fremgang.
Det er kun få, der downloader podcast hver eller hver anden dag. 1 procent svarede, at de havde downloadet den dag, de blev spurgt.
Der er flest mænd, der downloader. Af de mænd, der var på nettet, svarede 15 procent, at de hentede podcasts. Blandt kvinder var tallet 8 procent, altså lige over halvt så mange.
Altså antallet af podcatchere er fordoblet på et halvt år, der er flest mænd, og undersøgelsen viser også, at dem, der har været flest år på nettet, er mest fortrolige med at hente podcasts.
Mens antallet af podcatchere er steget moderat, så er mængden af podcasts nærmest eksploderet. I november 2004 var der på PodcastAlley omkring 1000 podcasts at vælge imellem, i dag er der 26.000, og ialt mere end en million episoder på PodcastAlley, og dertil kommer de mange, eks. PodJournalen, som ikke er tilmeldt portalen.
Det er ikke nødvendigt at have en iPod eller en anden mp3-afspiller, for at lytte til eller se podcasts. Hver fjerde eller femte amerikanske internetbrugere har én.
I den undersøgelse, Pew foretog i april 2005, spurgte man kun dem, der havde en afspiller, om de hentede podcasts, men det har siden vist sig, at mange henter podcasts ned til ex. iTunes og ser eller hører dem på computeren. Derfor er alle internetbrugere nu med i Pews undersøgelser.
Selv om det klart har vist sig, at markedet for bærbare afspillere har sparket podcast-mediet i vejret. Men podcast er for alle – også dem, der ikke har en iPod.
Se hele Pew-undersøgelsen her.
Skriv et svar