Tænk, hvis læreren kom til eleverne og sagde: “Nu skal vi podcaste… – og hvis Jeres forældre og kammerater vil følge med, så kan de abonnere på vores podcasts i iTunes.
Så fjernt er det nu ikke, for jeg har brugt sommerferien på at producere en lærervejledning i podcasting.
Eleverne elsker at producere medier, lyd eller video, fotos og musik osv. Men der skal jo meget gerne være fagligt indhold, og med sådan en lærervejledning i hånden sikrer læreren sig, at det ikke bare handler om at være “på”, men om at lære noget. På den fede måde.
For over et år siden fandt jeg en amerikank lærervejledning, købte rettighederne til indholdet, og i sommer gik jeg så i gang med at oversætte, tilføje, omskrive og gøre opgaverne relevante for danske skoler. En rigtig sjov sommer var det. Jeg lærte om klima, geometri, litteratur, hip-hop, bakterier og organer og meget mere.
Der er opgaver fra 1. klasse til gymnasie- og erhversskoler, og elevopgaverne kan downloades fra nettet og tilpasses den enkelte lærers undervisning.
Men kig over på www.skolepod.dk , hvor der sker meget mere med podcasting i undervisningen.
Skriv et svar