Vi bruger det i flæng – The Long Tail – men hvad betyder det? Hvad har det med blogs og podcasting at gøre, og er det en teori eller en forretningsmodel?
Jeg selv var godt i gang med mit afsluttende projekt på ITU, da en anden blogger, Jacob Bøtter, var ved at falde på halen over, at jeg ikke kendte Long Tail, forståeligt nok, og det endte med, at jeg inddrog begrebet i titlen på min rapport (kan hentes her i pdf) Når jeg holder foredrag og tilhørerne er passende teoretisk mindede, tegner og fortæller jeg, det bedste jeg har lært, men helt ærligt – det kan være svært at nå og rumme.
Men nu er der hjælp at hente. I forbindelse med sin bog The Long Tail, har manden bag modellen/teorien/begrebet, Wired-redaktør Chris Anderson fået produceret en animation, som ikke blot er reklame for bogen, men også en rigtig god formidling af, hvad Long Tail handler om. Videoen kom ud for længe siden på YouTube, som også er et long tail-koncept.
Historien om, hvordan Chris Andersons model blev til en bog er faktisk en Long-tail-historie i sig selv. Det fortæller han om i dette interview med Moira Gunn på IT-Conversations – min egen yndlings-podcast-kanal – gode interviews – gode emner.
Anderson har desuden brugt sin blog (nu nedlagt) til at beta-teste sin bog inden udgivelsen. Igen – det havde ikke været muligt, inden internettet.
Bogen er med i håndbagagen, når jeg mandag flyver til Los Angeles. Det er på tide, jeg får den læst. Den bliver sikkert en bestseller ….! :)
Men hvad er det så? – nye læsere kan begynde her:
Skriv et svar