Forestil dig, at du har fået en aftale med en meget vigtig interviewperson.
Hun er en meget travl person, og det har krævet flere mails frem og tilbage for at aftale en tid i den overfyldte kalender.
Det skal selvfølgelig være på hendes kontor, for hun har for travlt til at komme til dig.
Nu er det lykkedes. Du har fået en halv time – måske en hel time!
Du har pakket dit mobile udstyr. Lydoptageren, knaphulsmikrofoner (en til hver), dine hovedtelefoner.
Batterierne er tjekket.
Der er plads på SD-kortet på optageren.
Du har forberedt interviewet. Testet og tjekket.
Du er tændt.
Du kommer lidt før tid, bare lidt. Bliver hentet ind på kontoret og får pladsen på den anden side af det kæmpe skrivebord. Eller det kæmpe mødebord.
Så er det nu…..
……at du skal være cool.
Have is i maven.
Og optage…..ingenting!!!
Og jeg mener det.
Tænd optageren og optag den lyd, der er i rummet – og lyt så!
En af mine kunder kom en dag tilbage fra en optagelse til sin podcast.
Hun sagde:
Åh nej, Karin, det var ikke nemt. Han sad på sådan et lille glaskontor. Optagelsen runger som i riddersalen. Og hvad værre var. Uden for glasdøren kunne man høre hans chef gå forbi med hårde hæle og bare ventede på, at han blev færdig med det der, for hun havde noget vigtigt at tale med ham om.
Der var vist også en air condition.
Så er det, at du skal mobilisere al din professionalisme.
Nej, du er ikke fra Radio-Avisen.
Du har måske ikke den dyreste retningsbestemte mikrofon.
Nej, du har ikke 50.000 lyttere til din podcast.
Nej, du har ikke lavet tusindvis af interviews.
Men det er din aftale. Din tid. Din podcast, og det er din lyd.
Og DU kan høre, at det ikke lyder godt i dine høretelefoner.
Hvad gør man:
Her kommer de råd, som jeg selv har haft RIGTIGT svært ved at leve ud som udgående reporter i mange mange år – og igen som podcaster.
Men jeg har måttet lære det. På den hårde måde.
Work the room – eller find et andet rum.
Erobr scenen og gør både dig og din interviewperson en stor tjeneste.
Sig:
Kan vi lige hurtigt flytte til et rum, hvor der er mere ro. Hvor vi er sikre på ikke at blive forstyrret.
Et rum, hvor der er bløde møbler, gardiner, tæpper eller rumfordelere – hvad som helst, som ikke er hårde flader af beton og glas.
For sådanne blanke flader kaster lyden tilbage og det lyder IKKE godt.
Din interviewperson kender bygningen bedre end du gør, så hun vil helt sikkert kunne udpege et sted, hvor I kan flytte hen og sætte jer.
Hun er jo også interesseret i at få det bedste ud af jeres snak.
Så hvis det lykkes at finde et godt sted, om det så skal være på to skamler i depotrummet, så er det fint.
Vær sikker på, at I begge snart vil være optaget af jeres samtale, så I glemmer tid og sted.
Bagefter vil du være glad for, at du havde nok is i maven.
Det er det hele værd.
Skriv et svar